İyi bir gülüşe sahip olmak, sizin için düşündüğünüzden daha fazlasını yapacaktır. Gülmek bulaşıcıdır. Kükreyen kahkahaların sesi, herhangi bir öksürük, burun çekme veya hapşırmadan çok daha bulaşıcıdır. Gülmeyi seviyoruz çünkü iyi hissettiriyor ama aynı zamanda vücutta sağlıklı fiziksel değişiklikleri tetikliyor. Mizah ve kahkaha bağışıklık sistemini güçlendirir, enerjimizi arttırır, acıyı azaltır ve bizi stresin zararlı etkilerinden koruyabilir. Fiziksel sağlığımız üzerindeki olumlu etkilerinin yanı sıra, kahkahalar paylaşıldığında bizi birbirimize bağlar, mutluluğu ve samimiyeti artırır.

İyileştirme ve yenileme gücüyle, kolayca ve sık sık gülme yeteneği muazzam bir kaynaktır. Giderek daha fazla insanın kişisel zorlukların üstesinden gelmelerine, ilişkilerini geliştirmelerine ve fiziksel ve zihinsel sağlıklarını desteklemelerine yardımcı olmak için bir terapi biçimi olarak gülmeye yönelmesi şaşırtıcı değil.

İyi bir kahkaha vücudumuzu ve zihnimizi iyi hissettirir, ama gerçekten nedenini biliyor muyuz? Gülmek kan akışını arttırır, kortizol, adrenalin gibi stres hormonlarında azalmaya neden olabilir ve gülerken beyin bazı fiziksel ağrıları giderebilen endorfin salgılar. Ayrıca kahkaha, antikor üreten hücrelerin sayısını ve T hücrelerimizin etkinliğini artırarak daha güçlü bir bağışıklık sistemine yol açar. Gülmek ayrıca şunları da kolaylaştırır:

  • İyi bir antrenman. Gülmek diyaframı çalıştırır, karın kaslarını kasar ve hatta omuzları çalıştırarak daha sonra kasları daha rahat bırakır. Ayrıca kalp için iyi bir egzersiz sağlar. 100 kez gülmek, kürek makinesinde on dakikaya veya egzersiz bisikletinde 15 dakikaya eşittir!
  • Bakış açınızda bir değişiklik. California Üniversitesi’ndeki araştırmacılar, stresli olaylara verdiğimiz tepkinin, bir şeyi tehdit mi yoksa meydan okuma olarak mı gördüğümüze bağlı olarak değişebileceğini keşfettiler. Mizah bize daha kaygısız bir bakış açısı verebilir ve stresli olayları meydan okumalar olarak görmemize yardımcı olur, böylece onları daha az tehdit edici ve daha olumlu hale getirir.
  • Başkaları üzerinde olumlu bir etki. Kahkaha bulaşıcıdır, bu yüzden hayatınıza daha fazla kahkaha getirirseniz, büyük olasılıkla çevrenizdekilerin daha fazla gülmesine yardımcı olabilirsiniz. Başkalarının ruh halini yükselterek onların stres seviyelerini azaltabilir ve muhtemelen onlarla sosyal etkileşiminizin kalitesini artırabilirsiniz.
  • Daha uzun bir yaşam. Archives of General Psychiatry’de yayınlanan son araştırmalara göre, iyimser yaşlı insanların erken ölme olasılığı kötümserlere göre daha az. Aslında, 65-85 yaşındaki çalışma katılımcıları arasında, en iyimser olanların, en kötümser olanlara göre tüm nedenlerden ölme olasılığı yüzde 55 daha azdı.

Mizah terapisi

Mizah ve kahkaha günlük yaşamın bir parçasıdır, ancak son zamanlarda bir terapi biçimi olarak artan ilgi görmektedir. Mizah terapisi, fiziksel veya duygusal acı ve stresin giderilmesi için mizah ve kahkaha kullanımını içerir. Sağlığı geliştirmek ve hastalıklarla başa çıkmak için tamamlayıcı bir yöntem olarak kullanılır.

Mevcut bilimsel kanıtlar, yukarıda bahsedildiği gibi, gülmenin hastalıkları iyileştirebileceği iddialarını desteklemese de, stresi azaltabilir ve kişinin yaşam kalitesini artırabilir. Birçok hastane ve tedavi merkezi, insanları güldürmek için mizahi malzemelerle özel odalar kurmuştur. Bu materyaller arasında filmler, ses kayıtları, kitaplar, oyunlar ve bulmacalar bulunur. Birçok hastane, hastaları yalnızca güldürmek için ziyaret eden gönüllüleri kullanır ve bazı kanser tedavi merkezleri standart tedavilere ek olarak mizah terapisi sunar.

Çünkü eskisi kadar gülmüyoruz. Son araştırmalar, okul öncesi çağındaki çocukların günde 400 defaya kadar güldüğünü, ancak yetişkinliğe ulaştığımızda günde ortalama sadece 17 defa güldüğünü gösteriyor! Basitçe söylemek gerekirse, daha fazla gülmemiz gerekiyor. Aşağıda kahkaha seviyenizi yükseltmenize yardımcı olacak bazı stratejiler bulunmaktadır:

  • Gülümsemek. Gülmek gülmenin başlangıcıdır. Gülmek gibi bulaşıcıdır. ‘Mizah terapisi’nin öncüleri, komik bir olay yaşamadan bile gülmenin mümkün olduğunu düşünüyor. Aynı şey gülümsemek için de geçerlidir. Birine baktığınızda ya da biraz hoşa giden bir şey gördüğünüzde, gülümseme alıştırması yapın.
  • İyi tarafından bak . Hayatınızdaki olumlu şeylerin bir listesini yapın. Bu basit hareket, mizah ve kahkahaya engel olan olumsuz düşüncelere daha az odaklanmanıza yardımcı olacaktır.
  • Gülmeye doğru ilerleyin. Bazen küçük bir grup arasında paylaşılan bir şakada kahkahalar olur ama genellikle olmaz. Daha sık olarak, insanlar sizinle komik bir şey paylaşmaktan çok mutlu olurlar çünkü bu onlara tekrar gülme ve içinde bulduğunuz mizahtan beslenme fırsatı verir. Kahkahaları duyduğunuzda onu arayın ve “Komik olan ne?” diye sorun.
  • Komik olanlarla takılın. Bu insanlar hem kendilerine hem de hayatın saçmalıklarına kolayca gülerler. Günlük olaylarda rutin olarak mizahı bulurlar. Onların eğlenceli bakış açısı bulaşıcıdır. Onlarla daha fazla zaman geçirmek, ruh halinizi hafifletmeye yardımcı olacaktır.


Mizah ve kahkahanın gücüne ilaç olarak bakarsak, etkili bir öz bakım ve bakım aracı olabilir. Beden, zihin ve ruh düzenli olarak gülmekten yararlanır ve bunu yaparak kendimize bir iyilik yaparız. Eğlenceli, ücretsiz ve kullanımı kolaydır. Bu, sonuçta onu ‘en iyi ilaç’ yapabilir.