Gecenin ortasında uyanırsın. Hareket etmeye çalışıyorsun ama vücudun tepki vermiyor. Bunun bir rüya olduğunu düşünüyorsun, ama belli ki farkındasın. Yardım çağırmaya çalışıyorsun ama ses çıkaramıyorsun. Yani orada yatağında uzanıyorsun, kendi vücudunda bir yabancı.

Tebrikler, uyku felci ile tanıştınız Çoğu insanın hiç duymadığı bir fenomen olmasına rağmen  , insanların %7,6’sına kadarı , daha sonra hatırlayamasak bile hayatlarında en az bir kez bu durumdan muzdariptir.

Uyku felci , kişinin bilincinin açık olduğu ancak hareket edemediği veya konuşamadığı bir durumdur. Genellikle 2 geçişten biri sırasında ortaya çıkar: uykuya dalarken veya uyanırken. Kişi felç hissi ve üzerinde çok ağır bir şey oturuyormuş gibi bir ağırlık hissi yaşar . Genellikle halüsinasyonlar eşlik eder, bu da durumu çok daha korkunç hale getirir.

Vücudunuzun kontrolünü kaybedersiniz.

Ne kadar uğraşırsanız uğraşın, uyku felci yaşarsanız, vücudunuzu uyandırmak için yapabileceğiniz hiçbir şey yoktur. Bazı insanlar parmaklarını veya ayak parmaklarını hareket ettirerek sonunda uyanmalarına neden olabilir. İnsanlar bunu genellikle “beden dışı bir deneyim” olarak tanımlar. Uyku felci olabilir son bir gelen birkaç saniye kadar birkaç dakika .

Kabuslar ve halüsinasyonlar yaşarsınız.

Uyku felcinin başlıca belirtileri halüsinasyonlar ve kabuslardır. Ancak bunlar uyurken gördüğünüz rüyalardan çok farklıdır. Aslında bu “halüsinasyonlar” zihniniz uyanıkken ve kendinizi uyanık hissettiğinizde gerçekleşir. Bu, durumu iki kat daha rahatsız edici hale getiriyor.

İnsanlar felçliyken gölgeli figürler görme ve ürkütücü sesler duyma eğilimindedir . Bazen yataktan sürüklenme, uçma veya vücuttan geçen titreşimler hissi ile aynı hizaya gelir. Çaresizlik de devreye giriyor ve kontrolümüzü kaybetmeye ve paniğe kapılmaya başlıyoruz. Çığlık atamazlar veya hareket edemezlerse, ek bir endişe duygusundan muzdarip olmamız şaşırtıcı değildir.

Düşündüğünüzden, daha eski bir zamana dayanıyor

İnsanlar eski zamanlardan beri uyku felcini fark ediyor gibiydi. Orada birçok hikaye ve efsaneler bu duruma çok benzer bir şeyi açıklamak dünyadan. İnsanlar bunu çoğunlukla bir tür şeytani mülkiyet veya hatta uzaylılar tarafından kaçırılma olarak gördüler.

Uyku felci ile ilgili önemli bir örnek , İsviçreli ressam Henry Fuseli’nin Rönesans tablosudur . İçinde, uyku felcinden etkilenen bir kadının göğsünde oturan ve güçlü baskıyı simgeleyen bir iblis gösteriliyor.

Uyku Felci Neden Oluyor ?

Uyuduğumuzda vücudumuz REM (hızlı göz hareketi) uykusuna girer ve çıkar . Beynimiz kaslarımıza gevşeme emri gönderir ve atoni durumuna gireriz . Bu durum, rüyalarımızı gerçekleştirmememiz için fiziksel hareketlerimizi kısıtlamak için gereklidir . Vücudumuz bu geçişi yaparken bir sorun yaşadığında uyku felci olur . Uyanıkız ama kaslarımız atoniden çıkamıyor.

Bir vardır kaç halüsinasyonlar ilgili olası açıklamaları. Bunlardan biri , beynimizin korku ve duygulardan sorumlu bölümünün REM’de oldukça aktif olmasıdır. Çalışıyor, etrafımızdaki hiçbir şey tehlikeyi akla getirmiyor. Böylece beynimiz bunu telafi eder ve ürkütücü gölgeler ve sesler çıkarır.

Uyku felcine yol açabilecek faktörler.

Uyku felci bütünüyle doğal bir olaydır. Yaş, cinsiyet veya sağlık durumundan bağımsız olarak herkesin başına gelebilir . Ancak bilim adamları, artan uyku felci riski ile ilişkili bazı durumları tespit ettiler. Bunlar arasında :

  • Kötü uyku . Bu, seyrek uyku düzenlerini ve ayrıca uykusuzluk , narkolepsi ve uyku yoksunluğu gibi çeşitli uyku bozukluklarını içerir. Ayrıca vardiyalı çalışanlarda uyku felcinin yaygın olduğu belirtilmektedir.
  • Sırtüstü pozisyonda uyumak  . Şaşırtıcı bir şekilde, sırt üstü uyumanın uyku felcinde önemli bir faktör olduğu bulunmuştur. Akciğerler ve solunum yolları üzerindeki artan baskı nedeniyle uyuyan kişiyi daha savunmasız hale getirir.
  • Genetik . Evet, aile içinde çalışır. Uyku felci kalıtsaldır.
  • Zihinsel sorunlar . Uyku felci ve ruh sağlığı arasındaki bağlantı henüz keşfedilmedi, ancak istatistikler travma, TSSB ve çeşitli kaygıları olan kişilerin uyku felci geçirme eğiliminde olduğunu gösteriyor.

Uyku Felciyle Nasıl Başa Çıkılır ?

Uyku felcinin hoş olmayan ve rahatsız edici bir deneyim olduğu inkar edilemez, ancak fiziksel bedene herhangi bir zarar vermediği için gerçek bir tehlike taşımaz. Ve kulağa ne kadar tatsız gelse de, şimdilik  bir tedavisi yok . Genellikle doktorlar daha sağlıklı uyku alışkanlıkları edinmenizi önerir . Örneğin:

  • Her gün aynı saatte yatıp aynı saatte uyanmak.
  • Yatmadan önce kafein veya madde yok.
  • Sırt üstü veya karın üstü uyumaktan kaçının.
  • Elektronik cihazları yatak odasından uzak tutun.

Ancak en önemli şey sakin kalmak ve bölümünüzün kendi kendine bitmesine izin vermektir. Sakin olmak ve panik yapmamak anahtardır!

Yetersiz uykuyla başa çıkma yönteminiz nedir? Daha önce bir uyku bozukluğu yaşadıysanız, yorum kısmında, bunu bizimle paylaşarak, bilgi paylaşımı açısından katkıda bulunabilirsiniz.